Obrint camins en la recerca sobre el dolor en nens i joves amb necessitats especials

Dilluns, 27 de juny de 2016

Membres de la Comissió d'estimulació basal de l'Escola d'Educació Especial Crespinell de Terrassa ens van visitar el passat dijous 23 de juny a Tarragona.

El Director de la Càtedra de Dolor Infantil URV - Fundació Grünenthal i diversos investigadors de la Càtedra i del grup ALGOS s'han reunit amb fisioterapeutes, una psicopedagoga i una educadora de l'EEE Crespinell, per començar a donar forma a una col·laboració sobre l'avaluació del dolor en població infantil i juvenil amb discapacitats.

Des de l'EEE Crespinell ja han iniciat un treball sobre el dolor en el món de la discapacitat i han volgut compartir les seves experiències i reflexions amb els membres del grup. Un dels objectius que es plantegen els membres del claustre de l'EEE Crespinell és la millora de la gestió del dolor en nens amb discapacitat tant física com psíquica. En el decurs de la sessió de treball, s'ha fet especial esment a la necessitat de millorar la formació dels professionals que treballen amb aquesta població.

Aquesta implicació dels docents en el tracte del dolor crònic és precisament un dels temes d'estudi que s'està duent a terme des d'ALGOS i la Càtedra de Dolor Infantil URV - FG, dins el projecte Educ@dol, dirigit per la Dra. Elena Castarlenas. Les possibilitats de col·laboració són múltiples, i al llarg de al reunió del passat dijous, se n'han identificat les bases per anar-les concretant.

Identificar el dolor, una eina essencial

"Tothom experimenta dolor en un moment o altre. El nostre objectiu ha de ser evitar que interfereixi el menys possible en la vida de les persones." Aquestes paraules del director de la Càtedra de Dolor Infantil URV - FG, el Dr. Jordi Miró, corroboren el per què és tan important  la recerca i la necessitat d'eines d'identificació del dolor en la població infantil i juvenil. I tal i com afegeix Rubèn Jordan, fisioterapeuta de l'EEE Crespinell, "és vital un treball conjunt de tots els professionals experts en dolor per a poder aconseguir millors eines i millor formació a l'hora d'identificar i gestionar  el dolor, sobretot en nens i joves amb necessitats especials", com és el cas dels seus alumnes. "Només així se'ls hi pot donar una major qualitat de vida", puntualitza Rubèn Jordan.

A la trobada, s'ha destacat la manca d'estudis de recerca i de formació en aquest camp específic del dolor al nostre país. És per això que s'obre la porta, en un futur, a posar una atenció especial en l'estudi del dolor en població infantil i juvenil amb discapacitats, tant físiques com intel·lectuals.

Membres de la Càtedra de Dolor Infantil i Grup ALGOS i Membres de la Comissió d'Estimulació Basal de l'EEE Crespinell